Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | Hjc |
---|---|
Artikelnummer: | 121492 |
EAN-code: | 8804269317563 |
RPHA-90S Carbon Luve Grijs - Zwart De HJC RPHA-90S Carbon is een opvolger van een opvolger, die al een verbetering was. Iedereen nog mee℃ Geen zorgen: de RPHA-90S Carbon is er eentje voor de liefhebbers. Een syteemhelm, in carbon, met dubbele P/J-homologatie. Heel veel interessanter zal het niet direct worden. In het lijstje van voorgangers stond onder andere de HJC RPHA-90 (zonder S), waarvan we schreven dat hij 'zowat het beste was wat HJC te bieden heeft wanneer het gaat over systeemhelmen'. De daaropvolgende HJC RPHA-90S (zonder Solid Carbon) kreeg de dubbele P/J-homologatie en nu komt daar ook nog eens een veel lichter gewicht bij, met dank aan meer carbon. De HJC RPHA-90S Solid Carbon - en eigenlijk de hele stamboom - werd ontwikkeld voor ervaren tourrijders die liever met een lichte systeem- en jethelm op pad gaan en biedt behalve de dubbele homologatie alle functionaliteiten die je van een topper uit het segment mag verwachten, gekoppeld aan een totaalgewicht waarmee je ergens kan komen. Drie verschillende helmschalen zijn er om de uiteenlopende helmmaten te bevatten. Zoek gerust nog een paar systeemhelmen die de weegschaal niet boven de 1500 gram tillen. De helmschaal wordt vervaardigd volgens de PIM Plus Carbon-, de Premium Integrated Matrix-methode. Ten opzichte van eerdere modellen is het aandeel 'carbon' fel toegenomen, wat dus vooral een nog lichtere motorhelm oplevert. Het kinstuk laat zich openen door middel van de centrale - rode - drukknop vooraan. Die is breed genoeg om met motorhandschoenen bediend te worden. Eenmaal los is het de bedoeling het kinstuk helemaal naar boven te brengen, waar het relatief goed vast komt te zitten. Een kordate beweging naar beneden laat je toe de motorhelm weer integraal te sluiten. Ter info: het kinstuk halverwege ergens tussen open en dicht laten hangen is geen mogelijkheid.Een goede en gezonde luchtcirculatie mag je bij een motorhelm van dit kaliber ook verwachten wanneer je vizier en kinstuk dicht laat. De makkelijk open en dicht te schuiven kinventilatie en net zo simpel te bedienen topventilatie leveren voldoende luchtstroom, terwijl alles de motorhelm weer verlaat via de achterzijde. Een helder vizier - standaard behandeld tegen mist en met uv-filter - levert veel zichtbaarheid en kan centraal vooraan goed gesloten worden. Het vereist nadien een druk op de knop om alles weer open te zetten. RapidFire™ 3 Shield Replacement System is de naam die HJC geeft aan de mogelijkheid om het vizier zonder gereedschap snel te vervangen. Een ingebouwd, krasbestendig zonnevizier reikt zowat tot aan de bovenzijde van het kinstuk en laat zich eenvoudig bedienen met een schuiver links onderaan.Alles is voorzien om een anti-damplens (Pinlock) te monteren en zoals dat hoort in deze categorie van motorhelmen, krijg je die er standaard bij. Ook aan het interieur werd meer dan gewone aandacht geschonken. 'Multicool' is de term die staat voor een antibacterieel materiaal met sneldrogende eigenschappen die voor heel wat draagcomfort zorgt. Vanzelfsprekend zijn wangstukken en andere elementen makkelijk te verwijderen en wasbaar. Het design zal brildragers kunnen bekoren en bij de ontwikkeling van het interieur ging een stuk van de middelen naar ergonomie en geluidsreductie. Het resultaat is een goede allround touringhelm die je probleemloos lange tijd kan verdragen. Als jethelm of als integraalhelm. De motorhelm heeft een in lengte verstelbare, zachte kinriem met een 'Full Metal Micro Buckle System', wat neerkomt op een micrometische sluiting in stainless steel, voor extra kracht en sterkte. Een goed uitgewerkte nekrand verkleint het risico op whiplash en de windafdichting kin doet alles netjes aansluiten. Voor het onderhoud van deze helm bevelen we voor de buitenkant S100 helm en vizierreiniger aan. Voor het reinigen van het interieur, zonder het te verwijderen, kan je S100 helm interieurreiniger gebruiken. Nieuwe vizieren hebben een waterafstotende behandeling gekregen. Deze behandeling is minder effectief na enige tijd. Herstel het waterafstotend effect met Rain-X anti-regen spray. In sommige landen (bv Frankrijk) is het verplicht om je helm te voorzien van reflecterende stickers. De RPHA-90S wordt geleverd zonder deze reflecterende stickers. Reflecterende stickersets vind je hier. Veiligheid boven alles! Rij nooit met een gekrast of mat geworden vizier. Vooral 's nachts zorgen krassen of matheid voor een verblindende reflectie van straatverlichting en koplampen van tegenliggers. Bij regenweer is dit effect nog meer uitgesproken. Zo'n een gekrast of mat vizier vervang je best zo vlug mogelijk. Plan je een langere reis℃ Vergeet dan zeker niet een vervangvizier mee te nemen. Rij nooit in het donker met een getint vizier.